Mei 2020 – midden in coronatijd – volgde ik een webinar door Steven van Belleghem over de toekomstbestendigheid van je marketingstrategie. Van Belleghem is momenteel een van de visionairs op het gebied van marketing en technologie. “Digitaal wordt de norm”, stelt hij.

Het hele webinar is terug te kijken op You Tube. Dat kost je slechts een uur, en is meer waardevol dan een aflevering van je favoriete Netflix serie. Dat beloof ik je! Maar als je toch die tijd niet wilt uittrekken, dan staan hieronder een paar persoonlijke highlights.

Van Belleghem ziet de corona-crisis als the biggest experiment ever. Tijdens corona is sprake van de grootste digitale revolutie ooit. Digitaal wordt de norm, ‘the new minimum in terms of service’.

The golden age of digital

Hij haalt Carlota Perez aan, die stelt dat we in de 5e grote technologische revolutie zitten. Technologie gaat nú mainstream. Het is het begin van de ‘golden age of digital’. Die golden age wordt gedreven door de verwachtingen van de klant. Hoog is daarbij de norm, die vooral is gezet door de grote technologiebedrijven. Door de hoge verwachtingen van de klant neemt de complexiteit voor bedrijven sterk toe. Bedrijven kunnen maar beter serieus werk maken van ontwikkelingen als 5G, artificial intelligence, machine learning, robotics, en quantum computing.

Voor klanten leidt de nieuwe norm tot de volgende benefits:

  • Convenience
  • Hyper personalization
  • Faster than real time

Zoals Facebook bepaalt wat wij zien in onze timeline, zo kunnen wij onze boodschappen straks uitbesteden aan een algoritme zonder dat wij daar zelf een stem in hebben. Superbelangrijk daarbij zijn dan de directe relatie met de klant én het bieden van voldoende waarde. ‘Convenience is the new loyalty!’